PG Music Home
Posted By: StefanJ Svensk Manual för BIAB 2010 för Windows - 04/15/10 05:37 PM
Hej

Svensk Manual för BIAB 2010 för Windows är nu klar. Den svenska språkfilsuppdateringen som inkluderar manualen finns här http://64.40.99.154/pgfiles/languagesupport/svenskt2010.exe

StefanJ
Posted By: vaga Re: Svensk Manual för BIAB 2010 för Windows - 06/13/10 01:34 PM
Hej! Kanon med svensk manual. Tack!
En fråga - hur byter man stil (real tracks) mitt i låten, för att sedan gå tillbaks till den ursprungliga stilen?
Hittar inte svar i manualen
Stefan H
Hej

Ursäkta att jag dröjt med svaret, (varit bortrest). Tyvärr kan du inte ändra RealTracks mitt i låten BIAB på ett snabbt och lätt sätt. Att kunna ändra RealTracks i varje takt precis som du ändrar MIDI-stilar i varje takt, är ett önskemål från flera användare,
Du kan ta in låten i RealBand, där du kan jobba med fler spår, och blanda och matcha inom samma spår genom att generera nya stämmor i markerade delar.

Det finns dock ett tricks i BIAB; Välj t.ex "bossa sedan swing" som trumstil. Välj endast ett långt korus istället för flera, med bossa i A och swing i B. Välj bossa real bass på basspåret, och välj swing bass på ett annat spår (stråk exempelvis). Gör på samma sätt med antingen gitarr eller piano (två separata spår, ett i swing och ett i bossa).
I takt ett högerklickar du för att få fram "taktinställningar"...tysta spåren som har swing realtracks. Då spelas endast bossaspåren, tills det blir dags för swing. Gå sedan till takten före B-delen, högerklicka för att få fram taktinställningar, tysta sedan bossaspåren. Klicka på "tillbaka till normalt" för swingspåren. I B-delen är nu bossaspåren avstängda och swingspåren aktiverade.
När du vill gå tillbaka till bossa, gör du på samma sätt fast tvärtom.
Tänk på att det låter mer naturligt om du gör ändringarna i takten före varje del, och inte i första takten av varje del. Lite omständigt, men det funkar. Förhoppningsvis kommer en förenkling i framtida uppdateringar.
Lycka till
StefanJ
© PG Music Forums