PG Music Home
Posted By: mindmusic Solo i Melodisten - 06/17/08 08:19 AM
Hej Stefan eller någon som kan bidra med hjälp.

När jag använder Melodisten och vill lägga in ett solo, med solisten, mellan korus, så verkar det vara en slump om det fungerar. Vid senaste tillfället fungerade det bara i ett fall av 8-10 tillfällen. Det fungerar endast första gången. Om jag kör om hela sången tystnar aldrig melodin när solot spelas. Samma sak inträffar om jag sparar sången och sedan öppnar den på nytt, då spelas solo och melodi samtidigt.
Är det någon som träffat på detta fenomen?
Tacksam tips, tricks och hjälp.

Kenth
Posted By: StefanJ Re: Solo i Melodisten - 06/18/08 10:12 PM
Hej Kenth

Jag svarar utifrån 2008.5 versionen och hoppas att du har samma. (Svensk språkfil till den är sedan ett tag översatt. PG Music kommer att meddela så snart den finns tillgänglig för nedladdning).

Du gör inställningarna som krävs i menyn "Solist". "Generera och spela ett solo (shift F4)" och sedan markerar du det korrekta i "Solar vilka korus?" Se till att du har "Tysta melodin i mellankorus" förbockad i menyn "Melodi i Huvudfönstret.

Solisten dröjde sig dock kvar en bit i sista melodikoruset om jag använde Midi-solist. Använde jag RealTrack-solist fungerade det helt perfekt.Du får prova dig fram tills du får det som du vill, det fungerade som sagt bäst med RealTracks-solist. Nu i 2008.5 har ju RealTracks byggts ut till att omfatta ett stort antal instrument, så det låter ju på ett helt annat sätt nu.

Att det som i ditt fall endast fungerade första gången och sedan slumpmässigt, har jag inget svar på. Det är många inställningsvariabler, några av dem utför samma sak. Jag fick det att fungera när jag gjorde enligt min beskrivning ovan,(valde tre korus i huvudfönstret vid uppspeln).

Hoppas detta hjälpte dig, annars är det bara att höra av sig igen.

Lycka till!

Mvh
Stefan J
Posted By: mindmusic Re: Solo i Melodisten - 06/19/08 04:48 AM
Hej Stefan och tack för hjälpen.

Jag har version 2007.5, det kanske förklarar, men är på väg att uppdatera till 2008.5
Jag återkommer när uppgraderingen är gjord.

Trevlig midsommar
Kenth
Posted By: mindmusic Re: Solo i Melodisten - 06/22/08 06:02 AM
Hej igen,

Jag har uppgraderat till 2008.5 men tyvärr ingen skillnad om jag sparar och sedan öppnar sången igen. Solot fungerar utmärkt i aktuell sång första gången. Real tracks solo genereras ju bara vid skapandet. Det genererar ingen notation, och som jag tolkar det, finns det alltså inget att spara. Eller har jag missuppfattat detta. Hursomhelst så vill jag gärna kunna spara solot för ev redigering eller fortsatt användande, om jag använder melodisten eller skriver in egna ackord.Jag har följt:

"Du gör inställningarna som krävs i menyn "Solist". "Generera och spela ett solo (shift F4)" och sedan markerar du det korrekta i "Solar vilka korus?" Se till att du har "Tysta melodin i mellankorus" förbockad i menyn "Melodi i Huvudfönstret." Tyvärr ingen förändring. Det fungerar inte oavsett MIDI ljud eller Real Tracks.

Kenth
Posted By: StefanJ Re: Solo i Melodisten - 06/23/08 05:31 PM
Hej Kenth

Det är riktigt som du säger, ingen notaton skapas. Om du vill spara den finns det lite alternativ.
När du får uppspelningen korrekt med mel-solo-mel, kan du välja "Överför MIDI till Stereo. Wav-filer etc" i menyn "Audío" i Huvudfönstret. I den dialogen kan du välja Wav,(större filer och något högre kvalité) eller WMA ( betydligt mindre utrymmeskrävande). Vilket du än väljer renderas filen och du får den sparad så som den låter vid uppspelning till en audio-fil som du kan lägga på CD m.m.
Du kan även ta in filen i BB igen via Audioackordmästaren, (Audioackordhandledaren). Där anger du takt 1 vid uppspelning och skickar tillbaka ackorden till BB. Då får du in filen med Realtrackssolot i sången igen. Väljer du däremot att generera solo i MIDI-formatet sparas allt i sången, om du bockar för "spara inställningar med sång" i Solistdialogen.Den är ju mer redigeringsbar i detta format, men låter ej som du vet lika bra. Hoppas detta var till hjälp, hör av dig igen om det är nåt.

Mvh
Stefan J
© PG Music Forums