PG Music Home
Posted By: filingen Bränna CD - 10/24/09 05:15 AM
När jag ska bränna en CD eller skicka en midifil så kommer inte sången med. Vad gör jag för fel????
Åke
Posted By: StefanJ Re: Bränna CD - 10/24/09 04:04 PM
Hej

Jag antar att du menar inspelad sång och komp? Låter audiofilen korrekt (alltså både audio och MIDI?), annars kolla i inspelningsegenskaper (t.ex i Audio-spela in både audio och midi.) I så fall kan du bränna med MiniBurn-tryck CD-symbolen på skrivbordet. Se till att stereospår är valt.

Det finns också detta sätt om du använder dxi-synt:
Om du har valt ASIO-drivrutin, hämtar ett komp, väljer audio-insp. När du är klar med din inspeln. väljer du "Överför till WAV-fil. Där väljer du DXi-Direktöverför (Spara som WAV-fil) och Stereo-fil(er) förbockad. Gör sedan WAV-test och spela upp i t.ex WMA-player. Då skall du ha allt med. Kolla i Windows Mediaplayer.

Mvh
Stefan
Posted By: filingen Re: Bränna CD - 10/25/09 08:31 AM
Hej igen.
Det funkar inte. Det är bara kompet som bränns på CD:n. När jag testar o ska spela in i audio o kryssar för "dubba över underliggande audio" så när jag spelar upp CD:n så kommer sången inte i takt med musiken. Den kommer efter.
ASIO-drivrutin finns inte på datorn.
Jag kanske gör fel från början? Jag gör musiken först. Sätter in mikrofonsladden i USB-uttaget och sjunger in låten.
När jag sedan spelar upp det så är det ok. Alltså både komp o sång är med.
Problemet är när jag ska föra över låten till miniburn. När jag ska bränna en CD där så kommer bara kompet med. Vad gör jag för fel??? Hjälp!

Åke
Posted By: StefanJ Re: Bränna CD - 10/25/09 09:37 AM
Hej igen Åke

Vi skall se om jag eller någon annan kan hjälpa dig att lösa detta.

"ASIO-drivrutin finns inte på datorn"---Prova att ladda ner och installera "ASIO for all", den är , gratis och har många fördelar framför MME vad gäller fördröjning m.m.

Har du markerat dessa inställningar i rutan "överför till audio"? i "Inställningsegenskaper" kryssa i mikrofon, "slå ihop audiospår" , markera "stereofil(er)" i "Bränn Cd och slutbehandla" i Miniburn?

Jag testade just detta med "Asio for all" och det fungerade. Både sång och komp kom med på CD-skivan


Hör gärna av dig igen om det ej funkar.

StefanJ
Posted By: filingen Re: Bränna CD - 10/26/09 05:43 AM
Hej igen!
En fråga. Det finns ju så många varianter av "ASIO for all". Vilken är det jag ska ladda ner?

Åke
Posted By: StefanJ Re: Bränna CD - 10/26/09 06:55 AM
Hej

Ta version 2.9 English här http://www.asio4all.com/

StefanJ
Posted By: filingen Re: Bränna CD - 10/26/09 07:03 PM
Hej!
har laddat ner asio4all.com men det funkar fortfarande inte. Jag gör så som du beskriver.
Åke
Posted By: StefanJ Re: Bränna CD - 10/26/09 07:36 PM
Hej

När jag testar o ska spela in i audio o kryssar för "dubba över underliggande audio"-----gör inte det utan spela in din sång under "Audio"-spela in audio och midi (Melodi), går också med (Solist). markera "Spela även in MIDI till melodin".
Valde du din renderade.wav i listan i Miniburn? Använder du datorns interna ljudkort?
Har du provat att rendera filen och bränna i ett annat brännarprogram, testa att spela upp i Mediaplayer och se att det låter rätt och sedan bränn? BIAB 2009.5? Vista eller XP?, Här är två länkar, visserligen på engelska men med massor av info och tips-tricks och diverse problemlösningar.
http://www.pgmusic.com/tutorial_bbwrender.htm


http://www.pgmusic.com/sitesearch.htm?cx...p;sa=Search#901

Återkom gärna igen

StefanJ
Posted By: filingen Re: Bränna CD - 10/29/09 05:56 PM
Hej igen.
Jag ska uppgradera band in a box till 2009.5. Vilken modell ska jag ta när det står så här på mina CD-skivor.
CD 1. Band in a box 2008 Pro.
CD 2. Band in a box 2007.5 Pro.
CD 3. Band in a box RealTracks.

Jag vill ju inte beställa fel. Följer en svensk översättning med?

Åke
Posted By: StefanJ Re: Bränna CD - 10/29/09 07:45 PM
Hej

Om du har Pro-versionen av din 2005-version blir det denna som du hittar en bit ner på listan.


http://www.band-in-a-box.com/se/ Uppgradering från Band-in-a-Box 2007 eller tidigare

Band-in-a-Box och RealBand 2009 Uppgradering från version 2007 eller tidigare, eller crossgrade - $79 Inkluderar Style Sets 0-3 och 77, RealTracks Set 1, RealDrums Set 1, Soloist Set 1 och Melodist Set 1.

Mvh

Stefan
Posted By: filingen Re: Bränna CD - 10/31/09 07:00 AM
Hej igen!
Nu har jag lyckas att bränna en CD och få med sången. Jag gick in på "välj Midi drivrutin" och kryssade för "Anv. DXI-synth". Var det så enkelt?
En liten nackdel är att sången hörs lite för högt mot musiken. Det går kanske att fixa? Vet du hur?

Åke
Posted By: StefanJ Re: Bränna CD - 10/31/09 05:29 PM
Hej

Bra att det nu fungerar. Jag trodde du hade dxi förbockat tidigare. Vad gäller mixning så rekommenderar jag den nya 2009.5 versionen där du också har ett mer sequenserbaserat program som medföljer, nämligen Realband. Då kan du rendera inspelningar du gör i BIAB som sedan öppnas i RB och där du kan lägga till spår och mixa på ett annat sätt som kan vara lättare att jobba med. Titta gärna på videos och annan info om Realband, så får du en bild hur den nya versionen fungerar av både BIAB och RB.

Mvh
StefanJ
© PG Music Forums