PG Music Home
Posted By: Jorgen B optakt - 08/02/09 11:18 AM
Jeg er ved at afprøve demo. nu kan man ikke se eller indtaste noder i demoen.
men kan programmet håndtere Optakt.? som f.eks. Finale kan

Jørgen
2610 Rødovre
Posted By: Jorgen B Re: optakt - 08/02/09 08:41 PM
Det er måske ingen der kan svare på.....

der er jo mange melodier som starter med optakt.
f.eks.
i første takt en 1/4 node, og resten 4/4 på nær den sidste takt som i dette tilfælde tre 1/4
for første og sidste takt tilsammen udgør 4/4

Jørgen
Posted By: lindbjerg Re: optakt - 08/03/09 09:38 AM
Hej Jørgen
Ja, BIAB har ingen problemer med optakter. Gør således: Tryk på nodesymbolet, som åbner nodesystemet. Du vil nu se at første takt er forbeholdt optakt. For at indskrive noder skal man trykke på "gittersymbolet. Man er nu i redigerbar tilstand, og kan begynde at indtaste noder.
Jeg bruger selv Sibelius som nodeskrivningsprogram, men hvis jeg hurtigt skal bruge en pæn node bruger jeg ofte BIAB. Den letteste måde er at indspille direkte med et keyboard. BIAB er meget god til at "sortere " noderne, så små fejlanslag m.m. ikke kommer med (Afkryds 'Ryd' og 'Mono'). Når noden er klar kan man udskrive den, eller man kan vælge forskellige grafiske formater (JPG, PCX, TIF med flere ), så man kan indsætte noden i andre programmer (Word, Publisher etc). Dette gøres således:
Tryk Print - Udskriftslayout- Funktioner. Vælg filtype- Vælg opløsning.

Som slutbemærkning vil jeg sige, at BIAB ikke først og fremmest er et nodeskrivningsprogram, men et program som skriver ganske fine noder. Kerneydelsen er stadig at frembringe vellydende arrangementer.

Venlig hilsen
Peder Lindbjerg
Posted By: Jorgen B Re: optakt - 08/03/09 10:46 AM
Hej

tak for svaret.
Da det jo er et Demo jeg har som jeg vil prøve før køb, men kan ikke afprøve des muligheder fuld ud.

Det jeg skal bruge programet til er som akkompagnement når jeg spiller og øver mig på klarinet.
ellers har jeg jo Finale og Cakewalk.

lige et spørgsmål mere.
hvorfor sker det når jeg f.eks. åbner en midi fil som f.eks. er skrivet i 2/4 takt så laver BIAB
det om til 4/4 takt.
Det driller også med styels, det passer som regel ikke med melodien, men det er nok mig der ikke kan
håndtere programet i nu.

Jørgen
Posted By: lindbjerg Re: optakt - 08/03/09 11:22 AM
"hvorfor sker det når jeg f.eks. åbner en midi fil som f.eks. er skrivet i 2/4 takt så laver BIAB
det om til 4/4 takt"

Svar: BIAB behandler ofte 2/4 som 4/4, men du kan sagtens finde stilarter som spiller 2/4. Når man skal afspille eller skrive noder, kan man ændre taktangivelse ved enhver takt. Gør sådan: Højreklik på en takt du vil ændre (f.eks første takt, hvis man vil have 2/4 hele vejen igennem) Vælg Taktindstillinger- vælg "# slag i denne takt".

"Det driller også med styels, det passer som regel ikke med melodien, men det er nok mig der ikke kan
håndtere programet i nu."
Svar: Der findes efterhånden omkring 1000 stilarter, så det skulle være muligt at finde en stilart, som passer! Men, med så mange stilarter tager det selvfølgeligt tid at sætte sig ind i det.

VH

Peder Lindbjerg
Posted By: Jorgen B Re: optakt - 08/03/09 11:49 AM
tak for svaret.

Kan man download ældre versioner, til en billiger pris.

VH
Jørgen Bodholdt
Posted By: lindbjerg Re: optakt - 08/03/09 12:42 PM
Nej det kan man ikke. Den nyeste version har så mange fordele, hvoraf de vigtigste er RealInstruments og RealDrums, så det kan jeg heller ikke anbefale. Iøvrigt synes jeg man får mest for pengene, hvis man køber den største pakke.

VH

Peder Lindbjerg
© PG Music Forums