Jeg har tilladt mig at flytte Jørgens indlæg så det er bragt under en passende overskrift, da det er et emne som jeg tror kan interessere mange. Jørgen skriver:

Quote:
Så er jeg her igen!
Vil du fortælle mig hvordan man laver er modulation, f.eks efter 32 takter ?
Har søgt i manualen, uden held...
Mmh. Jørgen.



Du gør sådan:
Når du har indtastet dine 32 takter og angivet hvor mange kor du vil spille, kopierer du de takter du vil have i ny tonearter (evt alle 32 takter). Indsæt dem efter takt 32 (Ctrl V). Gå til Menuen Rediger og vælg menupunktet Transponer - Transponer fra... til. og vælg hvor mange halvtoner der skal transponeres.
Nu skal du fortælle BIAB at den skal fortsætte i den nye toneart, når den har spillet fx 3 kor. Højreklik i akkordskemat og vælg sangindstillinger fra højrekliksmenuen. Afkryds "Mærke findes" og udfyld herefter "Mærke sprinfer efter takt" & Mærke begynder" & Mærke ender på takt". Vælg evt en passende slutning.

Hvis du vil have noderne til at vise korrekte fortegn, skal du gøre sådan: Klik på den første takt i hvor toneartskiftet skal finde sted og åbn menuen "Taktindstillinger". Det gøres ved at højreklikke i Akkordskemaet og finde den i rulle-ud menuen. Nu vælger du Toneartsangivelse skifter til.." Nu bør din sang spille med korrekt modulation samt vise noderne med korrekt fortegn. Det lyder måske lidt indviklet, men når man har gjort det nogle gange, er det ikke så slemt.

Venlig hilsen
Lindbjerg


Musiker. Har lille musikproduktions virksomhed (nodeskrivning, undervisning, studie, oversættelse af bl.a. BIAB). Hvis du synes Band-in-a-Box er vanskelig at komme i gang med, kan jeg tilbyde undervisning via Skype, - også i Cubase. Se min Facebook profil Lindbjerg Musikproduktion