PG Music Home
Posted By: Joergen-Erik Gentagelser og volter. - 02/02/12 01:08 PM
Hej! jeg er ny bruger af BiaB.
Jeg har arbejdet med Mucicator,Sebelius,Guitar Pro.I disse pogrammer har jeg ingen kvaler med gentagelser og volter.
For mig ser det ud til at Biab. er meget anderledes.
Jeg kan feks. ikke få den til at gentage feks. de 4 første takter og derefter forsætte i takt 5.
ej heller sætte et lukket HUS i takt 8. springe tilbage til takt 1, genspille og overspringe takt 8 for at fortsætte i takt 9 og videre frem.
Er det fordi BiaB. arbejder anderledes? Lukket Hus eksistere ikke,kun åbent Hus? der er ingen problemer inde i sangen,Gør jeg noget forkert?
Håber du måske kender svaret.
M.V.H.
Jørgen E.
Posted By: lindbjerg Re: Gentagelser og volter. - 02/06/12 03:47 PM
Hej Jørgen

Ja, Band-in-a-Box arbejder anderledes end de nævnte programmer. Jeg skal prøve at give dig et eksempel på en form med intro, kor og koda.
Vi tager en sang med 4 takters intro, 3 kor med 32 takter. Springer til koda i 3. kor takt 30. Gør således: Tast akkorderne til introen og derefter de 32 takter i koret. I linjen hvor du indstiller tempo, toneart mm kan du 'indramme sangen'. I første felt vælger du 5. Nu spiller BIAB introen og fortsætter til takt 36. I sidste felt skriver du 3 (eller hvor mange kor du vil have)Højreklik nu i Akkordarket og vælg Sangindstillinger. Afkryds her 'Mærke findes' og vælg fx at springe takt 35. Vælg Mærke begynder ( idette tilfælde) takt 37. Indtast akkorderne til kodas og vælg hvornår 'Mærke ender'. Det lyder enormt indviklet, men er det egentlig ikke, når man først har vænnet sig til det.

Man kan tilføje gentagelser og volter så Nodearkvinduet og udskrifter fremtræder med volter. Gentagelser og volter ikonet åbner dialogen Editer gentagelser og volter, hvor man kan indtaste gentagelser og volter DC, DS al coda m.m. Auto-find funktionen opdager automatisk volter og slutninger, således at du kan omdanne en Band-in-a-Box sang til at indeholde volter i ”lead sheet format”. Editer gentagelser og volter dialogen kan også åbnes ved at højreklikke på Akkordskemaet og vælge Gentagelser/coda/volter fra pop-up menuen. Når du har lavet dine gentagelser og slutninger – enten manuelt eller automatisk- skal du blot afkrydse “Nodeark” tjekboksen i enten Akkordskema- eller Nodearkvinduet. Band-in-a-Box vil gemme de gentagne takter, og vise Nodearket med volter og gentagelser.
Der er en vejledning om denne funktion i kapitlet vejledninger og troldmænd samt i hjælpefil emnet Editer gentagelser og volter dialogen.


Håber det var en hjælp, men ellers kan jeg kun råde dig til at bladre lidt i manualen. BIAB er meget let at komme i gang med, men rummer mange spidsfindigheder, når man går i dybden.

VH
Lindbjerg
© PG Music Forums