PG Music Home
Posted By: Squares Kopier og Gentag - 04/02/12 03:37 PM
Helt ny bruger.

Noget går fint, men andet synes mig ganske svært at forstå.

Jeg har anskaffet BIAB for at kunne arrangere musik til Square Dance.
Til Square Dance anvendes Bl.a. det der hedder ”Singing-call”, som er bygget op efter et specielt mønster.
Det ser således ud:

Intro|Opener|Verse1|Verse2|Middle break|Verse3|Verse4|Closer|Ending

Intro kan være 8 -16 taktslag
Alle ”breaks” (Opener, Middle break og Closer) og alle vers SKAL være 64 taktslag.
Ending kan være 8-16 taktslag.

Så jeg har brug for at kunne gøre følgende:

Spil Intro
Spil Opener
Spil Verse1
Gentag Verse1
Gentag Opener (her som Middel break)
Gentag Verse1
Gentag Verse1
Gentag Opener (her som Closer)
Spil Ending

Jeg mener at jeg kan nøjes med at lave Opener og Verse1, og så gentage for resten.
Ka’ man det, og hvordan?
Det er vigtigt at melodien også gentages. Det ka' jeg heller ikke finde ud af.
Posted By: lindbjerg Re: Kopier og Gentag - 04/06/12 01:12 PM
Hej Squares

Du har 3 'knapper' du kan skrue på. Du finder dem lige over Akkordarket til højre for tempoindstillingen. Du kan indstille intro, Vers og omkvæd og hvor mange gange de skal gentages og til ***** en koda, i BIAB kaldet mærke.

I det eksempel du nævner, skal du gøre således: Vi forudsætter at alle stykker er 8 takter.
Sæt knap 1 til 9 (Intro). Opener 2 vers udgør 24 takter. Knap 2 skal stå på 32. Knap 3 skal stå på 2, da du gentager blokken opener + 2 vers. Nu skal du højreklikke på Akkordarket og vælge Sangindstillinger, som åbner dialigen Andre sangindstillinger. Afkryds 'Mærke findes'. Du mangler nu Opener og Ending ialt 16 takter. Mærkespring efter takt 32 og 'Mærke begynder på takt# 33 og 'Mærke ender på takt # 48. Vælg de andre indstillinger. Fravælg evt. 'Generer 2 takters slutning'. Når du indspiller melodien, vil den gentages.

Jeg må indrømme, at det ikke altid er lige enkelt. Det ville være rart med nogle 'byggeklodser' som man kunne flytte rundt med.

Skriv endeligt, hvis du har andre spørgsmål, eller hvis dette ikke løser dit problem.

Venlig hilsen
Lindbjerg
© PG Music Forums