PG Music Home
Posted By: carjuth Længere outro - 12/26/13 08:52 AM
Er forholdsvis ny bruger af Baib. Fantastisk software! Skønt at have juleferie og tid til at lege med Baib.

Jeg har et lille simpelt spørgsmål:
Hvis en outro skal gøres længere, kan man ikke blot indsætte takter! Hvordan forlænger man en outro smartest.

Jeg kan selvfølgelig lave koret længere og så flytte "end", men det er ikke den mest hensigtsmæssige måde at gøre det på.
Hvordan gør man det smartest?

Stor hilsen
Junker
carjuth
Posted By: lindbjerg Re: Længere outro - 02/09/14 10:21 AM
Hej Carjuth
Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår spørgsmålet. Men det drejer sig om form. I BIAB kan man skabe en form på to måder: Den klassiske måde: Man skaber grundformen ved at indstille intro - [*****] og antal kor. Se illustration. Her er en sang med 4 takters intro herefter 3 kor, men i det sidste kor springes der fra takt 11 til takt 13. (mon ikke det er det du mener, når du fx vil udvide sidste kor?). Se illustration 2 for at se hvordan man indstiller det. Åbn dialogen ved at klikke på knappen Sangindstillinger lige over hvor man indstiller kor. Eller højreklik og vælg Sangindstillinger.

En nyere metode, som er meget velegnet til sange med en uregelmæssig form finder man ved at åbn Sangform dialogen. Vi laver nu den samme form som før idet A er introen som begynder på takt 1. B er koret og nu skal vi kun have 2, da sidste kor jo er anderledes, - det kalder vi C. På illustrationen kan man se hvordan det skal se ud før man trykker "OK generer form og sidste illustration viser, hvordan det ser ud, når man har trykket OK. Indrømmet, - det kan være lidt snørklet, at opnå den rigtige form, men jeg håber det var til hjælp.
Venlig hilsen
Lindbjerg

Attached picture a1.jpg
Attached picture a2.jpg
Attached picture a3.jpg
Attached picture a 4.jpg
© PG Music Forums