PG Music Home
Posted By: heimdal trioler - 11/12/09 04:29 PM
I sangen "godmorgen lille land" er der et sted med en halvnode efterfulgt af 3 - 4 dels trioler. Melodien går i 4/4 takt.
Kan I hjælpe med disse trioler.

Peter
Posted By: lindbjerg Re: trioler - 11/14/09 12:05 PM
Hej
Den var svær! Jeg har før skrevet trioler og andre opløsninger i BIAB. Desværre synes jeg ikke det virker i den nye version og slet ikke på Mac.

Det man skal gøre er at højreklikke på den lille sorte markør, som viser, hvor man er kommet til. Nu åbnes dialogen "Taktslagsopløsning". Her kan man vælge '3'. Man kan nu skrive trioler, men det lykkes simpelt hen ikke hver gang. Man kan også åbne pianorullen og vælge snapværdi 'Fjerdedelstriol', men heller ikke her kan jeg få det til at virke. Måske er det kun på min computer, det er så vanskeligt. Og husk så på, - BIAB er ikke et nodeskrivningsprogram, men kan ofte tilbyde pæne noder, hvis det ikke er alt for kompliceret. Jeg kan anbefale, at du køber et nodeskrivningsprogram, hvis du udskriver mange noder. Et rigtig godt program er PriMus, som findes på dansk og med dansk manual. Dette program klarer de samme opgaver, som de helt store programmer som fx Sibelius.

VH
Lindbjerg
© PG Music Forums