PG Music Home
Posted By: GHR Toevoegen accoorden in een song B&B 2008 - 01/12/09 03:13 PM
Geacht forum,

Ik wil in een song zonder accoorden de accoorden toevoegen.Deze song met extensie MIDI in B&B geladen en een style voor deze song (slow rock) opgezocht.Mijn verwachting was nu,dat B&B de accoorden plus de begeleiding zou toevoegen.Dat gebeurd dan ook wel,maar het klinkt voor geen meter.Wat doe ik nu fout.
Gaarne uw reactie.
Hallo GHR,

Ik weet niet precies wat je bedoelt met "song zonder accoorden"
Wanneer je een midi-file opent (liedje.mid) in BiaB, zul je het complete accoordschema in het accoordwerkblad zien (dit is het grote scherm met al die cijfers). Als je op play drukt zal BiaB dit liedje afspelen. Wil je de style van het liedje veranderen, dan kun je in de stylepicker de gewenste style uitzoeken en op OK klikken. BiaB zal dan een melding geven dat style niet is ingeschakeld voor dit nummer. Klik op OK om dit aan te zetten. Mute nu het melody-track (bovenin het scherm "melody"rightclick --> mute) om het orginele midifile niet meer te horen. Als je nu op play drukt hoor je hoe BiaB het nummer speelt in de door jou gekozen style.

Heb je een audiofile (mp3, wav, wma) dan moet je de ACW-functie gebruiken om automatisch de accoorden te laten uitzoeken. In BiaB klik je op de knop ACW (grijs/wit icoontje met bovenin een golflijntje en onderin Dm). Nu zit je in Audio Chord Wizzard. Klik open file en laat ACW z'n werk doen. Met F8 kun je de eerste tel van de maat aangeven op plaatsen waar ACW "weg" begint te lopen. Nu kun je het geheel naar BiaB zetten. Als alle accoorden op hun plaats staan kun je een style uitzoeken en op play klikken. Vergeet niet om audio te muten, anders krijg je EN BiaB EN het orginele liedje te horen.
Posted By: GHR Re: Toevoegen accoorden in een song B&B 2008 - 01/13/09 08:18 PM
Hallo Mike,
Bedankt voor je snelle reactie.
Met een song zonder accoorden bedoel ik het volgende:

Ik speel n.l. in een accordeon orkest. De muziekstukken die ik moet instuderen zijn n.l. niet voorzien van accoorden.Mijn bedoeling is nu n.l. dat wanneer ik een muziekstuk eerst via een notatieprogramma in tik en dan opsla als een midi bestand,en dit bestand in B&B ga laden dat B&B dan de juiste akkoorden met een begeleiding opzoekt,zodat wanneer ik het muziekstuk speel met de accordeon daarbij een begeleiding heeft uiteraard in de juiste toonsoort.Is het muziestuk b.v. toonsoort C geschreven de begeleiding in de dezelfde toonsoort te horen is.
Dat maakt het instuderen wat leuker.
De kennis van muziektheorie gaat bij niet zover,dat ik in het muziekstuk de accoorden erbij kan schrijven,vandaar de aanschaf van B&B.

Met vriendelijke groet,

Gerrit Rietveld
Gerrit,

Nu snap ik het.
Je hoeft dat notatieprogramma niet eens meer te gebruiken: je kunt dit ook zeer eenvoudig in BiaB doen. (staat wel in het manual (veel text/ik lui))
Als je het muziekstuk in de solo-partij invoert met de noten-editor van BiaB, dan kun je vervolgens de melodist opdracht geven hier accoorden bij te zoeken. Je moet de melodist wel vertellen dat te te gebruiken melodielijn op de solo-track staat (kun je simpelweg aanvinken). De op deze manier gegenereerde accoorden zijn echter wel zwaar afhankelijk van de door jou gekozen style; veel styles zijn vrij jazzy, wat soms tot accoorden leidt die voor bijvoorbeeld rockmuziek wat raar aandoen. Je kunt ervoor kiezen om de melodist meerdere keren de accoorden te laten genereren, evt in verschillende styles. Je kunt ook besluiten om een voor jou doel redelijk schema hier en daar aan te passen zodat er wat minder sus, m7 en 9's in staan.

Wanneer je dit vaak doet zul je merken dat je zelf steeds meer inzicht krijgt in welke accoorden er bij bepaalde melodiƫn mogelijk zijn.

Wat BiaB tevens zo geweldig maakt, is het feit dat het liedje dat je op bovenstaande manier (of welke andere manier dan ook wat dat betreft) gemaakt hebt kunt transponeren in elke gewenste toonsoort: gewoon de toonsoort wijzigen van bijv. C naar Bb en BiaB verandert automatisch alle partijen: ook de met notatie ingevoerde solopartij!
Posted By: GHR Re: Toevoegen accoorden in een song B&B 2008 - 01/17/09 10:50 AM

Mike,

Bedankt voor je uitleg.Ik ga hiermee aan de slag.Zodra ik middels je uiteenzetting succes hebt geboekt laat ik je dat weten.

MVR groet,

Gerrit
© PG Music Forums