Previous Thread
Index
Next Thread
Print Thread
Go To
Dansk Band-in-a-Box bruger forum
Joined: Apr 2011
Posts: 24
E
Egeris Offline OP
Enthusiast
OP Offline
Enthusiast
E
Joined: Apr 2011
Posts: 24
Jeg har nu lavet en række sange og musikken er ok. Jeg har insunget tekster via en god mikrofon og focusrite saffire 6 usb lydkort. Under indsyngning kan jeg holde øje med VU meter. Det er lidt begrænsende og resultatet er blandet. Nogen gange kommer jeg godt igennem, andre mindre godt. Generelt er jeg begrænset af ikke at kunne synge igennem af hensyn til ikke at clippe. Jeg har tidligere læst at den optimale insyngning skal ske via equalizer. Hvad er det? Hvad skal jeg bruge? Hvad kan anbefales? Jeg har læst Cubase omtalt som DAW. Hvad er det og hvad bruges det til? Jeg har en Cubase liggende som jeg ikke bruger. Det hele er selvfølgelig på hobby basis.

Med venlig hilsen Egeris.

Dansk Band-in-a-Box bruger forum
Joined: Aug 2008
Posts: 148
Apprentice
Offline
Apprentice
Joined: Aug 2008
Posts: 148
Hej Egeris

Der er givet andre der kan give dig bedre vejledning end jeg, men her er lidt Info. Først vil jeg sige, at biab er ikke det bedste software (DAW) at optage vokal på. Der er netop de udfordringer du nævner. En såkaldt DAW er et redigeringssoftware der er designet til at optage vokal og instrumenter og derefter færdiggøre optagelserne til udgivelse f.eks på en CD. Cubase er netop sådan et software! Mange har både biab og f.eks Cubase (eller en anden DAW). Det man kan gøre er at overføre Real Tracks eller midispor fra biab til Cubase og her kan man lægge sin vokal på.
At optage vokal er nok det mest udfordrende i processen, og det er der skrevet tykke bøger om, men søg på internettet, der kan du finde mange gode råd og vejledninger.
En Equalizer er en enhed hvor du kan fremhæve eller reducere nogle frekvenser i dit lydbillede. Normalt vil du optage din vokal helt uden brug af effekter, idet effekter kan lægges på bagefter. Det er normalt at fjerne dybe frekvenser i en vokaloptagelse, idet de vil opfattes som uønskede brummelyde, men som sagt det er en hel videnskab i sig selv.
Det man kan gøre ved vokaloptagelse er, at tilføre nogle få effekter som sangeren kan høre, men uden at de bliver ikke optaget (monitorering, det kan biab ikke klare, men Cubase kan vil jeg mene). Man kan med fordel lægge tre effekter på nemlig EQ, compressor og lidt rumklang, det vil de fleste vokalister opfatte som en hjælp under indspilningen.

Håber det hjælper

Jan


JROM
Dansk Band-in-a-Box bruger forum
Joined: Apr 2011
Posts: 24
E
Egeris Offline OP
Enthusiast
OP Offline
Enthusiast
E
Joined: Apr 2011
Posts: 24
Hej Jan.

Tak for svar. Det viste sig at den cubase jeg havde liggende kræver et licensnummer jeg ikke har mere da jeg har fået programmet ind engang og slettet det igen. Tsk tsk. Men jeg har afprøvet Audacity. Og det er faktisk rigtig godt til at mixe i. Jeg kan fjerne clip. Lydstyrke redigering er langt mere differentiabel som i BIAB. Jeg kan dæmpe sporene individuelt på udvalgte passager m.m. Så jeg tror det indtil videre er løsningen for mig. Du kender sikkert Audacity, men for god ordens skyld er det til frit down loading.

Med venlig hilsen Egeris.

Dansk Band-in-a-Box bruger forum
Joined: Jul 2005
Posts: 1,140
Expert
Offline
Expert
Joined: Jul 2005
Posts: 1,140
Hej
Jan giver mange gode svar på dine spørgsmål, men jeg kan godt uddybe det lidt.
Allerførst: en DAW er en Digital Audio Workstation, dvs man kan indspille og redigere BÅDE MIDI og audio samt tilføre diverse virtuelle instrumenter og effekter.
Jeg vil fraråde, at man indspiller audio i BIAB. Det bliver aldrig godt. BIAB er et fantastisk program, men ikke til at indspille audio i.
Audacity er ikke en DAW, men et redigeringsprogram a'la Steinbergs Wavelab. Et sådant program er beregnet til finredigering af enkelte wavefiler, men man kan selvfølgeligt også indspille et enkelt spor eller to i et sådant program.
Jeg vil råde dig til at anskaffe en DAW. Cubase findes i forskellige versioner og de dyre indeholder næsten alt hvad hjertet kan begære af synths, lyde, tromme samplere effekter, EQ's etc., men er også dyr. Hvis du ikke ønsker at investere en formue er Reaper en god løsning. Du kan downloade den gratis og den koster ganske lidt. Jeg har ikke set de nyeste versioner, men det er et rigtig godt program.

Du har jo et ganske godt audiokort, så derfor bør der ikke være nogen indspilninger som "clipper". Man kan ikke fjerne digital overstyring bagefter!!!Da indspilningen er digital er det ikke så vigtigt, at "nå loftet".
Egeris har helt ret. Man skal optage vokal og andre ting uden effekter.

Venlig hilsen
Lindbjerg


Musiker. Har lille musikproduktions virksomhed (nodeskrivning, undervisning, studie, oversættelse af bl.a. BIAB). Hvis du synes Band-in-a-Box er vanskelig at komme i gang med, kan jeg tilbyde undervisning via Skype, - også i Cubase. Se min Facebook profil Lindbjerg Musikproduktion
Dansk Band-in-a-Box bruger forum
Joined: Apr 2011
Posts: 24
E
Egeris Offline OP
Enthusiast
OP Offline
Enthusiast
E
Joined: Apr 2011
Posts: 24
Hej Lindbjerg.

Tak for tips. Det med at optage i RB eller BIAB kan jeg slet ikke for tiden. Så snart jeg åbner VU metere eller tænder mikrofon får jeg øjeblikkeli acces violation, og programmet skal have en kold tyrker for at jeg kan komme ud igen. PG arbejder på sagen. Men jeg er faktisk ret glad for at optage sang i Audacity. Jeg har endnu ikke afprøvet alle effekter eller om jeg kan få rumklang, fjerne brumme lyd etc. som Jan omtaler. Det er muligt at min sang vil blive bedre hvis jeg bruger Reaper. Jeg har kigget på deres hjemmeside. Jeg orker ikke hvis det er kompliceret at arbejde med. Det er ok at det kan en masse, men først og fremmest skal jeg bare have god sang, samt flere stemmer, og så fin trimning af de enkelte instrumenter i forhold til hinanden. Det sidste synes jeg egentlig at Audacity er god til. Langt bedre end real band. Deres mixer er lidt Anders And. Lige meget hvor meget jeg skruer kan jeg ikke høre forskel. Men det er brandgodt til at lave musikken med. Ingen tvivl om det.
Jeg kan downloade reaper gratis for 30 dage. Jeg har måske en 2 - 4 timer om ugen max til at "lege". Vil det være muligt for et almindeligt begavet menneske at få afprøvet og få resultater som kan hjælpe til at træffe en afgørelse?

Med venlig hilsen Egeris.

Dansk Band-in-a-Box bruger forum
Joined: Jul 2005
Posts: 1,140
Expert
Offline
Expert
Joined: Jul 2005
Posts: 1,140
Dine problemer med RB og BIAB kan skyldes "noget" i din computer, - det kan også være en "bug" i RB & BIAB. Det er godt at PGMusic arbejder med problemet. Jeg skal dog nævne at jeg havde et lignende problem med RealBand for nogen tid siden. Problemet forsvandt vist nok med næste opgradering. Meeen jeg bruger, som før nævnt, heller ikke RealBand til noget, - kun til at løse eventuelle problemer for brugere.

Hvis du har 2-4 timer om ugen til rådighed til lidt leg med Reaper, vil du sagtens kunne finde ud af det. Det koster jo ikke noget at prøve, da det er gratis at bruge Reaper i 30 dage (og man kan forlænge perioden uden at det koster noget). Programmet er MEGET billigt i forhold til hvad det kan og indeholder (så vidt jeg er orienteret) en opdateret og grundig manual. Hvis du kan finde en, som vil sætte dig ind i de grundlæggende begreber for optagelse af musik, kan du spare mange timer. Audacity er ikke i længden en tilfredsstillende løsning til optagelse og redigering af et helt arrangement, da der fx ikke er mulighed for at have MIDI spor og dermed bruge VST instrumenter.

Venlig hilsen
Lindbjerg

Last edited by lindbjerg; 09/11/11 02:29 AM.

Musiker. Har lille musikproduktions virksomhed (nodeskrivning, undervisning, studie, oversættelse af bl.a. BIAB). Hvis du synes Band-in-a-Box er vanskelig at komme i gang med, kan jeg tilbyde undervisning via Skype, - også i Cubase. Se min Facebook profil Lindbjerg Musikproduktion
Dansk Band-in-a-Box bruger forum
Joined: Apr 2011
Posts: 24
E
Egeris Offline OP
Enthusiast
OP Offline
Enthusiast
E
Joined: Apr 2011
Posts: 24
Hej Lindbjerg.

Heldigvis er jeg heller ikke afhængig af at kunne optage i RB. Jeg er bange for at PG music skubber problemet ud til at det er focusrite der er problemet da jeg ikke får crash med mme som er computerens lydkort. Omvendt crasher focusrite ikke med f.eks. Audacity. Så jeg har bedt PG om at kontakte Focusrite for hvis de ikke gør det, er jeg ganske enkelt lost imellem PG og Focusrite.. Jeg har læst om reaper at jeg som privatperson kan købe programmet for 60 dollars. Det er jo til at holde ud.Så jeg tror jeg downloader prøve modellen i nærmeste fremtid.

Med venlig hilsen, Egeris.

Dansk Band-in-a-Box bruger forum
Joined: Jul 2005
Posts: 1,140
Expert
Offline
Expert
Joined: Jul 2005
Posts: 1,140
Hej Egeris
Hvis jeg forstår dig ret, virker BIAB slet ikke for tiden, men har fungeret med dit Focusrite kort før? Hvis det er tilfældet må problemet ligge et andet sted. Har du de nyeste opdateringer af kort & BIAB? Har du prøvet at indstille BIAB til fabriksindstillingerne?
VH
Lindbjerg


Musiker. Har lille musikproduktions virksomhed (nodeskrivning, undervisning, studie, oversættelse af bl.a. BIAB). Hvis du synes Band-in-a-Box er vanskelig at komme i gang med, kan jeg tilbyde undervisning via Skype, - også i Cubase. Se min Facebook profil Lindbjerg Musikproduktion
Dansk Band-in-a-Box bruger forum
Joined: Apr 2011
Posts: 24
E
Egeris Offline OP
Enthusiast
OP Offline
Enthusiast
E
Joined: Apr 2011
Posts: 24
Hej Lindbjerg.

Du har forstået mig rigtigt. PG har bedt mig prøve at afinstallere focusrite komplet, og derefter installere igen. Hvis det ikke hjælper tager PG tekniske afdeling over idet de mener at der så er et komunikationsproblem mellem focusrite og BIAB. Jeg er glad for at de nu går dybere ned i materien istedet for at spille focusrite ud mod BIAB og omvendt. Jeg har downloadet BIAB opgradering. Ifæølge Heine hos 2indigo er den focusrite jeg har den sidst nye. Fortsættelse følger...

Venlig hilsen Egeris.

Dansk Band-in-a-Box bruger forum
Joined: Apr 2011
Posts: 24
E
Egeris Offline OP
Enthusiast
OP Offline
Enthusiast
E
Joined: Apr 2011
Posts: 24
Så virker det hele igen. Det var opsætnint af bits som var forskellig i Focusrite og BIAB. Jeg har lavet nogle screen dumps i Word der viser hvordan man får det bragt iorden hvis man har problemet. Kan man lægge sceendups, monkeycards og lignende ind på forum så andre kan have glæde af dem også?

Med venlig hilsen Egeris.

Dansk Band-in-a-Box bruger forum
Joined: Jul 2005
Posts: 1,140
Expert
Offline
Expert
Joined: Jul 2005
Posts: 1,140
Det var dejligt, at det hele virker. Normalt indstiller lydkortet sig automatisk, meen. Husk at BIAB arbejder i 16 bit. Nej man kan for nuværende ikke indsætte skæmdumps (desværre).

VH
Lindbjerg


Musiker. Har lille musikproduktions virksomhed (nodeskrivning, undervisning, studie, oversættelse af bl.a. BIAB). Hvis du synes Band-in-a-Box er vanskelig at komme i gang med, kan jeg tilbyde undervisning via Skype, - også i Cubase. Se min Facebook profil Lindbjerg Musikproduktion
Previous Thread
Next Thread
Go To

Link Copied to Clipboard
ChatPG

Ask sales and support questions about Band-in-a-Box using natural language.

ChatPG's knowledge base includes the full Band-in-a-Box User Manual and sales information from the website.

PG Music News
Convenient Ways to Listen to Band-in-a-Box® Songs Created by Program Users!

The User Showcase Forum is an excellent place to share your Band-in-a-Box® songs and listen to songs other program users are creating!

There are other places you can listen to these songs too! Visit our User Showcase page to sort by genre, artist (forum name), song title, and date - each listing will direct you to the forum post for that song.

If you'd rather listen to these songs in one place, head to our Band-in-a-Box® Radio, where you'll have the option to select the genre playlist for your listening pleasure. This page has SoundCloud built in, so it won't redirect you. We've also added the link to the Artists SoundCloud page here, and a link to their forum post.

We hope you find some inspiration from this amazing collection of User Showcase Songs!

Congratulations to the 2023 User Showcase Award Winners!

We've just announced the 2023 User Showcase Award Winners!

There are 45 winners, each receiving a Band-in-a-Box 2024 UltraPAK! Read the official announcement to see if you've won.

Our User Showcase Forum receives more than 50 posts per day, with people sharing their Band-in-a-Box songs and providing feedback for other songs posted.

Thank you to everyone who has contributed!

Video: Volume Automation in Band-in-a-Box® 2024 for Windows®

We've created a video to help you learn more about the Volume Automation options in Band-in-a-Box® 2024 for Windows.

Band-in-a-Box® 2024: Volume Automation

www.pgmusic.com/manuals/bbw2024full/chapter11.htm#volume-automation

Video: Audio Input Monitoring with Band-in-a-Box® 2024 for Windows®

We've created this short video to explain Audio Input Monitoring within Band-in-a-Box® 2024, and included some tips & troubleshooting details too!

Band-in-a-Box® 2024: Audio Input Monitoring

3:17: Tips
5:10: Troubleshooting

www.pgmusic.com/manuals/bbw2024full/chapter11.htm#audio-input-monitoring

Video: Enhanced Melodists in Band-in-a-Box® 2024 for Windows®!

We've enhanced the Melodists feature included in Band-in-a-Box® 2024 for Windows!

Access the Melodist feature by pressing F7 in the program to open the new MultiPicker Library and locate the [Melodist] tab.

You can now generate a melody on any track in the program - very handy! Plus, you select how much of the melody you want generated - specify a range, or apply it to the whole track.

See the Melodist in action with our video, Band-in-a-Box® 2024: The Melodist Window.

Learn even more about the enhancements to the Melodist feature in Band-in-a-Box® 2024 for Windows at www.pgmusic.com/manuals/bbw2024upgrade/chapter3.htm#enhanced-melodist

Band-in-a-Box® 2024 DAW Plugin Version 6: New Features Specifically for Reaper®

New with the DAW Plugin Version 6.0, released with Band-in-a-Box® 2024 for Windows: the Reaper® Panel!

This new panel offers built-in specific support for the Reaper® DAW API allowing direct transfer of Band-in-a-Box® files to/from Reaper® tracks!

When you run the Plugin from Reaper®, there is a panel to set the following options:
-BB Track(s) to send: This allows you to select the Plugin tracks that will be sent Reaper.
-Destination Reaper Track: This lets you select the destination Reaper track to receive media content from the Plugin.
-At Bar: You can select a bar in Reaper where the Plugin tracks should be placed.
-Start Below Selected Track: This allows you to place the Plugin tracks below the destination Reaper track.
-Overwrite Reaper Track: You can overwrite previous content on the destination Reaper track.
-Move to Project Folder: With this option, you can move the Plugin tracks to the Reaper project folder.
-Send Reaper Instructions Enable this option to send the Reaper Instructions instead of rendering audio tracks, which is faster.
-Render Audio & Instructions: Enable this option to generate audio files and the Reaper instructions.
-Send Tracks After Generating: This allows the Plugin to automatically send tracks to Reaper after generating.
-Send Audio for MIDI Track: Enable this option to send rendered audio for MIDI tracks.
-Send RealCharts with Audio: If this option is enabled, Enable this option to send RealCharts with audio.

Check out this video highlighting the new Reaper®-specific features: Band-in-a-Box® DAW Plugin Version 6: New Features Specifically for Reaper®

Band-in-a-Box® 2024 DAW Plugin Version 6: New Features Video

The new Band-in-a-Box VST DAW Plugin Verion 6 adds over 20 new features!

Watch the new features video to learn more: Video: Band-in-a-Box® 2024 - DAW Plugin Version 6 New Features

We also list these new features at www.pgmusic.com/bbwin.plugin.htm.

Forum Statistics
Forums66
Topics81,393
Posts732,476
Members38,441
Most Online2,537
Jan 19th, 2020
Newest Members
zagrajbarke, Ernest J, Izzy, BenChaz, Csofi
38,440 Registered Users
Top Posters(30 Days)
MarioD 195
Al-David 124
DC Ron 113
dcuny 87
rsdean 83
Today's Birthdays
CeeDee, SethMould
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5