BIAB har mange funktioner og nogle af dem er lidt pjattede. Reharmonisten er ikke en af dem, den kan være meget anvendelig, hvis man fx har lavet en ny melodi og ikke synes akkorderne rigtig passer, eller hvis man vil reharmonisere en kendt melodi. Reharmonisten er rigtig god til at jazze en enkel sang op, -prøv det!

Her vil jeg give opskriften på at harmonisere en melodi, man ikke har akkorder til. Man gør sådan:
Vælg en blank stilart(Tryk stilart - Værktøj/div.). Tryk herefter Funkt-Præferencer-Inddt./Met. som åbner dialogen Indtælling og metronome muligheder. Under "Hørbar metronom" vælg "Under indspilning". Indspil din melodi efter metronomen. Vælg reharmoniser ikonet (det med noder og G7)og vælg "Autoharmoniser hele melodien". Du får nu en dialog hvor du kan vælge genre. Hvis du vil have enkelt melodi jazzet op, vælger du en af jazzmulighederne, hvis ikke, vælg en af de andre genrer. Prøv dig frem med de forskellige parametre (Bland akkorder... og Antal variationer...). Tryk OK-Reharmoniser og din melodi har fået akkorder. De falder sikkert ikke alle i din smag,, men du kan vende tilbage til dialogen og rette passager eller du kan rette akkorderne manuelt. Prøv at lege med funktionen, - det er faktisk rigtigt sjovt.

VH

Lindbjerg


Musiker. Har lille musikproduktions virksomhed (nodeskrivning, undervisning, studie, oversættelse af bl.a. BIAB). Hvis du synes Band-in-a-Box er vanskelig at komme i gang med, kan jeg tilbyde undervisning via Skype, - også i Cubase. Se min Facebook profil Lindbjerg Musikproduktion