Hej Christian
Først, - velkommen i Band-in-a-Box forummet. Her er du altid velkommen til at skrive og få hjælp, hvis du har behov for det. Du må også gerne skrive om andre musikrelaterede emner som: Sådan laver jeg musik, mit udstyr, gode musiknyheder etc.

Tilbage til dit spørgsmål! Du har selvfølgeligt ret i, at der er en vis sammenhæng mellem taktart og stilart. Men der er jo kun et ret begrænset antal taktarter (4/4, 2/4. 3/4 , 6/8 samt selvfølgeligt de "skæve" 5/4 osv) , til gengæld er der faktisk efterhånden flere tusind stilarter, - helt præcist har jeg 2788 stilarter. De fleste er selvfølgeligt i 4/4. Men 4/4 er et vidt begreb. Er det med swing fornemmelse eller lige fornemmelse? Hurtigt eller langsomt etc.

Prøv at åbne Stilvælgeren (Style Picker) tryk [Style...] . Her ser du stilarterne opført efter genre, men du kan altså også fx finde alle stilarter i 3/4 i genren 'Waltzes' som indbefatter all typer 3/4 sange fra jazzvals, hard rock vals til wienervals. Da der er så mange stilarter, kan det synes helt uoverskueligt, men heldigvis er der i den nye version (2011) kommet et godt filter, så man ret hurtigt kan finde en stilart, som passer til det, man havde tænkt sig. Prøv at eksperiementer med stilarterne. Det er faktisk ret sjovt, at høre sin sang udsat for mange forskellige arrangementer. Det kan godt sommetider tage lang tid før man finder den rette stilart.
Jeg håber du har fået noget ud af mit indlæg. Ellers er du velkommen til at skrive tilbage.

Venlig hilsen
Lindbjerg


Musiker. Har lille musikproduktions virksomhed (nodeskrivning, undervisning, studie, oversættelse af bl.a. BIAB). Hvis du synes Band-in-a-Box er vanskelig at komme i gang med, kan jeg tilbyde undervisning via Skype, - også i Cubase. Se min Facebook profil Lindbjerg Musikproduktion