Jag har testat och använt Band in a Box 11 under några år till och från. Suveränt program på många sätt, men jag vill ändå vara säker på om jag gör rätt om jag köper "en ny version".

Men jag kan inte jobba i det gamla fullt ut och vill inte köpa en nyare version p.g.a vissa orsaker. Men kanske jag är okunnig och finner att detta (nyare) program är just vad jag söker. Hoppas det!

Jag har gitarr som mitt huvudinstrument och jag har hela mitt liv spelat på gehör och klurat ut hur olika ackord ska låta/greppas. Svårare har det dock varit att komponera med Band in a Box, när man inte vet vad ackorden heter.

Jag laddade hem ett program för några år sedan, som gjorde det möjligt att klicka in ackorden finger för finger och sedan spela upp det och lyssna. Det lät perfekt och jag var glad när jag även kunde läsa vad ackordet hette, men glädjen blev tyvärr kortvarig. När jag skrev in vad det hette i Band in a Box, så kunde inte detta tolkas på rätt sätt.

Jag var tvungen att ringa min bror och spela upp ton för ton, så att han kunde ta samma toner på sitt keyboard och klura ut vad han ville kalla det för. Ja, då funkade det perfekt! Jag hade äntligen funnit en väldigt bra ackordgenerator för gitarr, men som var helt värdelös ihop med Band in a Box.

Jag har fått stopp i min mer avancerade musikkomposition och produktion, eftersom jag inte kan hålla på att ringa runt och fråga om många av de ackord jag greppar. Jag kan givetvis greppa de flesta ackord genom att bara lyssna och när man spelar på gehör, så tänker man ofta inte på hur ackorden ska greppas. Det faller sig in eftersom man lirar liksom.

Men hjälp mig att finna ett program som gör det möjligt att klicka in finger för finger och sedan spela upp tonerna och lyssna så att det låter rätt. Går detta kanske rent av att göra i nyare versioner av Band in a Box? Om inte, så är det en sak jag har på den absoluta önskelistan.

Här är en länk till ett program som klarar att generera på det sätt jag efterlyser, men tyvärr så vet jag inte hur jag ska klistra in rätt ackord i Band in a Box.
http://www.gootar.com/guitar/index.html

Här är en länk till ackordet jag t.ex vill lägga in i Band in a Box. det funkar ju inte alls och därmed är denna funktion värdelös för mig. Hur gör jag för att lösa problemet?
http://www.bergerheim.se/bilder/gitarr-ackord.jpg

OBS! Det räcker inte med att du vet vad ackordet heter, utan jag måste ha en funktion visar direkt vad det är för ackord som Band in Box kan tolka rätt. Det jag önskar är att denna funktion redan finns i Band in a Box, men att jag inte har uppfattat det. Finns det?

Hör av dig snarast om du kan hjälpa mig

Troviss

Last edited by troviss; 04/21/10 04:18 PM.