Jeg fik forleden dag følgende e-mail fra en musiker og studieejer. Jeg har fået tilladelse til at bringe mailen i dette forum, så andre måske kan få glæde af det

Hej, Peder

Endelig - hurra!!!!
Jeg har ledt helt vildt for at finde "en eller anden", som kunne være mig behjælpelig, efter næsten at have ligget søvnløs over de superlyde, det nye Band-in-a-Box tilsyneladende kan levere.
Altså "Real Tracks" med op til 8 takter - indspillet af ægte, levende "kød og blod"-musikere.
Det ligger milevidt fra, hvad midifiler hidtil har kunnet præstere.
Jeg er hobbymusiker "af den gamle skole" - pianist af uddannelse - eller journalist til daglig - der sværmer for B3 (har den gode, gamle model i Studiet) - men iøvrigt er tilhænger af lyde som Fender Rhodes osv, osv.
Så er du på sporet.

Til sagen:
Hvorledes udnytter jeg Band-in-a-Box med de realistiske instrumenter.
a) kan jeg ændre rytme
b) kan jeg spille med instrumterne - eller kan sax'en - eksempelvis - "kun" improvisere over temaer, som på forhånd er indskrevet becifringsmæssigt?
c) kan jeg "ping-ponge" mellem Cubase og Band - f.eks. indspille melodien i Cubase og herefter overføre til Band?

Som du nok fornemmer - der er mange løse ender - og desværre kunne Heine fra Indigo ikke umiddelbart hjælpe mig.
Jeg har - nok lidt i lighed med dig - et lille studie indrettet i kælderen til vort hus - og har stort set samme samplinger, som du har indskrevet på hjemmesiden.
Men igen - det lyder som midi - og selvom en ren saxtone lyder realistisk, så kokser det, så snart man spiller med den.
Eksempelvis går det lidt bedre med Trilogy-bas - mens min Grand Piano fra Steinberg næsten virker som mit akustiske flygel.
Iøvrigt - en realistisk vibrafon har jeg ledt som vild efter, men her "kniwer" det ...

Jeg glæder mig til, om du kan svare mig på den revolution, som åbenbart Band-in-a-Box er på vej til at indføre på musikmarkedet.

Med venlig hilsen

Tage Uhrskou


Musiker. Har lille musikproduktions virksomhed (nodeskrivning, undervisning, studie, oversættelse af bl.a. BIAB). Hvis du synes Band-in-a-Box er vanskelig at komme i gang med, kan jeg tilbyde undervisning via Skype, - også i Cubase. Se min Facebook profil Lindbjerg Musikproduktion