Jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål:
"a) kan jeg ændre rytme"

BIAB 2008.5 indeholder så mange RealDrums, at det langt overgår det repertoire af rytmer og variationer nogen trommeslager, jeg kender, har. Trommerne kan selvfølgeligt let eksporteres til et hvilket som helst DAW, - Cubase, Sonar, PowerTRacks etc. De eksporteres dog som en enkelt stereofil. Man kan således ikke redigere de enkelte trommer. Hvis dette er et stort behov, har de fleste stilarter også MIDI trommer som man kan importere og udsætte for sin yndlingsampler eller lydmodul.

"b) kan jeg spille med instrumterne - eller kan sax'en - eksempelvis - "kun" improvisere over temaer, som på forhånd er indskrevet becifringsmæssigt"

Hvad angår RealTracks kan man ikke spille med instrumenterne. RealTrack er indspillet af rigtige studiemusikere. De har indspillet en række fraser (fra 1- 8 takter), som så bliver sammenkædet i BIAB og spiller over akkorderne uanset toneart. Hvordan de gør det er jo nok en gåde, som PG Music ikke lige afslører.
Hvis man lader et MIDI instrument lave solo, kan man påvirke det til at "lægge sig op af" melodien; - en utrolig fed funktion.

"c) kan jeg "ping-ponge" mellem Cubase og Band - f.eks. indspille melodien i Cubase og herefter overføre til Band?"

JA! det kan man. Alle REalTracks instrumenter kan overføres hver for sig. Der findes nogle få stilarter som udelukkende består af RealTracks instrumenter, men ellers kan man også importere MIDI instrumenterne. Man kan indspille melodien i Cubase og importere den til BIAB, men det er lettere at indspille melodien direkte i BIAB.

Du skriver videre i dit brev om MIDI lyd kontra "rigtig" lyd. Jeg giver dig ret. Bas, trommer, piano og keyboardlyde kan gengives fantastiskt med den rette sampler. Af blæserinstrumenterne, kan man få trompet og fløjte til at lyde godt. Sax og guitarer kommer aldrig til at lyde godt hverken i lydmoduler eller samplere. Du mangler en realistisk vibrafon. Garritan Jazz and Big Band sampler biblioteket har lige det du efterlyser. (Kan iøvrigt også købes gennen PG Music).

Hvis man kun er ude efter RealTracks lydene er det endnu begrænset (bortset fra trommer) hvor mange man kan få. Men der vil komme en lind strøm af nye RealTracks sæt, så manglen på RealTracks skal ikke afskrække nogen fra at købe nu.

Jeg håber, at du har fået besvaret nogle spørgsmål, men som studiejer er BIAB et nødvendigt redskab. Når inspirationen er gået helt i stå, kan man altid fidle rundt med BIAB og få ny inspiration.

VH

Peder Lindbjerg


Musiker. Har lille musikproduktions virksomhed (nodeskrivning, undervisning, studie, oversættelse af bl.a. BIAB). Hvis du synes Band-in-a-Box er vanskelig at komme i gang med, kan jeg tilbyde undervisning via Skype, - også i Cubase. Se min Facebook profil Lindbjerg Musikproduktion