En bruger skriver følgende til mig:
"Jeg mener, jeg læst et sted, at der var kommet nogle realtracks med naturlyde - rislende vand, vind i træerne osv.
Men jeg kan intet finde om det.
Har du set noget i den stil?"


Der er ikke tale om RealTracks, men derimod om Loops.
Man kan tilføje egne eller 3. parts loops til ethvert Band-in-a-Box spor. Loops er audiofiler (WAV, wma, m4a,
mp4, mp3), som findes i Loops undermappen i RealTracks mappen. Man kan tilføje egne filer til mappen.

I det følgende vises, hvordan man bruger et loop, som allerede findes i mappen. Lad os eksempelvis tilføje
lyden af "rindende vand" til strygersporet som lydkulisse i en new age sang/stilart. Vælg strygersporet og klik derefter på Loops ikonet for at åbne dialogen. Vælg et Loop. Man kan også højreklikke på det spor, man vil bruge øverst på skærmen (fx. Strygere), og derefter vælge menupunktet “Vælg et loop til dette spor.” Vælg Nature Sounds\Clear_River_1.wma. Ved naturlyde kan man bruge normalværdierne i tjekboksene, men du kan selvfølgelig ændre dem efter ønske.

Man kan loope lyden eller lade den "retrigge" ved hvert afsnit, hver takt etc. En naturlyd har intet tempo, og derfor er der ingen grund til at vælge "Stræk tempo." Trommeloops har derimod et tempo, og derfor vil du som oftest ønske at strække tempoet. Når du har afkrydset “Stræk tempo”, skal du taste wav filens tempo,- hvis det er kendt, hvis ikke, - tast # taktslag i wav filen (fx. er 2 takter 8 taktslag). Naturlyde har ikke behov for tranponering. Hvis det er en melodisk lyd, vil du sansynligvis transponere den til
roden i akkorden. Hvis det er tilfældet, tast WAV filens rod og vælg "akkord rod" som transponeringstype.

Hvis du ønsker en anden lyd i “b” substilarten, tast WAV filnavnet i “b substilart loop indstillingen.Du kan åbne loops mappen og tilføje audiofiler (loops). Hvis du har tilføjet filer, skal du trykke på "Opdater"
eller forlade dialogen og åbne den igen for at forny listen. Loops er i version 2014 forbedret så de nu understøtter Acid Loops (for WAV og mp3 filer). Hvis du tilføjer et Acid loop i en bestemt toneart (fx F), vil Band-in-a-Box øjeblikkeligt tillade dig at bruge den som en komplet stilart ved at transponere loopet til aktuel akkord i Band-in-a-Box, så loopet følger dine akkordprogressioner.

Der findes masser af steder med gode loops og lyde på Internettet. Et af dem er freesound.org, hvor man kan
finde masser af lydeffekter.

Venlig hilsen
Lindbjerg

Attached Files (Click to download or enlarge) (Only available when you are logged in)
loops.jpg (188.33 KB, 8 downloads)
Last edited by lindbjerg; 03/15/14 03:31 AM.

Musiker. Har lille musikproduktions virksomhed (nodeskrivning, undervisning, studie, oversættelse af bl.a. BIAB). Hvis du synes Band-in-a-Box er vanskelig at komme i gang med, kan jeg tilbyde undervisning via Skype, - også i Cubase. Se min Facebook profil Lindbjerg Musikproduktion