Hej Jørgen

Det synes jeg lyder som en rigtig god ide. Rigtig audioindspilning er i de fleste tilfælde bedre end MIDI. I Band-in-a-Box kan man indspille et enkelt audiospor. Man kan bagefter sætte effekter på som kompressor, rumklang EQ etc, meeen- Ban-in-a-Box er ikke en sequencer og er faktisk ikke særlig velegnet til at indspille audio med, da det er lidt besværligt at indspille et spor i flere etaper. Band-in-a-Box arbejder tæt sammen med alle sequensere og det er meget let at få sporene ført over i en sådan. Hvis man køber et audiomodul følger der i mange tilfælde en rigtig god sequenser med. Men først; sådan indspiller man audio i Band-in-a-Box: Tryk på ikonet "Record Audio". Nu åbnes dialogen "Record Audio". Tryk på "Test recording Level (VU meter) og prøv at spille/synge og indstil audiomodulet så det ikke overstyrer. Hvis der står "Track type is stereo" skal man trykke på knappen "Audio options" og vælge mono. Man kan derefter beslutte hvor indspilningen skal begynde og slutte. Man kan også dubbe allerede indspillet audio (anbefales ikke).

Tilbage til udstyret. Et normalt lydkort i en PC dur ikke til audioindspilning. Der vil ofte være en meget stor forsinkelse (latency) som gør det helt umuligt. Desuden er lydkvaliteten ikke specielt god. I dag kan man heldigvis købe audiomoduler i prof kvalitet for et rimeligt beløb (800 kr og opefter.) Disse vil som regel også være udstyret med MIDI ind og ud så man ikke behøver at have et særskilt MIDI interface. Der er et jeg specielt kan anbefale: Steinbergs UR 22 Mrk2. Jeg ved ikke om det er bedre,- rent lydmæssigt- end andre lydkort, men det har en række rigtig gode funktioner. Man kan fx anvende det sammen med en iPad. Jeg har lavet rigtig fine optagelser med Cubasis og et UR 44 (storesøsteren til UR 22). En anden fremragende funktion er det såkaldet "loop back". Det betyder at man kan sende sin lyd direkte fra computeren til andre, som vil høre lyden i høj kvalitet. Det er især vigtigt, hvis man fx modtager undervisning via SKYPE. Man indspiller uden forsinkelse og kan monitorere med de indbyggede effekter som rumklang compressor og EQ. Desuden medfølger en light udgave af Cubase, og det er her man kan indspille og mixe audio sammen med Band-in-a-Box sporene. Se den her: http://www.indigo2.dk/lydkort/index.htm
Jeg kan tilføje, at dette nok er Danmarks billigste pris!

Du vil også få brug for et par højtalere. Det bedste valg er aktive højtaler, - dvs. højtalere med indbygget forstærker. I første omgang kan man klare sig med et par gode høretelefoner.

Håber jeg har besvaret nogle af dine spørgsmål, - ellers skriv igen!

Venlig hilsen
Lindbjerg

Attached Files (Click to download or enlarge) (Only available when you are logged in)
UR.png (131.27 KB, 30 downloads)
URBag.png (66.15 KB, 30 downloads)
Last edited by lindbjerg; 01/10/16 12:27 AM.

Musiker. Har lille musikproduktions virksomhed (nodeskrivning, undervisning, studie, oversættelse af bl.a. BIAB). Hvis du synes Band-in-a-Box er vanskelig at komme i gang med, kan jeg tilbyde undervisning via Skype, - også i Cubase. Se min Facebook profil Lindbjerg Musikproduktion