I dag kan man for forholdsvis få penge indrette et hjemmestudie, hvor man kan opnå prof lyd. Herunder følger en beskrivelse af mit studie, som er semi-prof forstået på den måde, at jeg kun kan optage 1-2 instrumenter ad gangen og altså fx ikke et helt trommesæt. Men lydkvaliteten er, hvad grej angår, prof. Resten er op til mig og hvis det ikke lyder godt er det min skyld.

Motoren i studiet er min 24 tommer iMac. En PC er såmænd ligeså god, men Mac'en er nu lækker. Mit DAW er Cubase 6.
Audiomodul: TC Electronic Konnekt 24
Syntesizere: Alesis QS6 og Roland Sound Expansion.
Højtalere: Genelec 1030 A, Fostex PMO 4
MIDI Controller: Behringer BCF 2000
Preamp: Focusrite VocalMaster Pro
Mikrofoner: AKG 414 B
Hardware effekter: TC Powercore firewire.

Software:
Cubase 6
Wavelab 7 (til mastering)
Band-in-a-Box 2011
Line 6 Gear Box (Guitarforstærker simuleringer)
Sibelius 6
Toontrack Superiore 2 (Trommesampler)
Waves effekter (rumklange, kompressere EQ og meget mere)
Steinberg piano (pianosampler)
Garritan biblioteker (samples af klassiske instrumenter & jazz instrumenter)
Native instruments B4 (B3 orgel) , div elpianoer, synths mm.
Div. guitarer og blæseinstrumenter.

Hvis man vil i gang med et lille hjemmestudie er det slet ikke nødvendigt med så meget grej. Et audiomodul, et par rimelige højtaler og en (helst god) mikrofon samt selvfølgeligt Band-in-a-Box og en DAW, så er man godt i gang.

Jeg håber andre Band-in-a-Box brugere vil skrive lidt om, hvordan de har indrettet deres studie.

Venlig hilsen
Lindbjerg
Jeg håber andre brugere vil skrive lidt om deres grej

Musiker. Har lille musikproduktions virksomhed (nodeskrivning, undervisning, studie, oversættelse af bl.a. BIAB). Hvis du synes Band-in-a-Box er vanskelig at komme i gang med, kan jeg tilbyde undervisning via Skype, - også i Cubase. Se min Facebook profil Lindbjerg Musikproduktion