Folkesanger skriver: "Hej igen, jeg søger nogle tromme intro til start og breaks, ved du om de findes i biab?"

Intro fills, kan laves på to måder:
1)Indsæt fx 4 takter i begyndelsen og lad der være den samme akkord i de første 3 takter. Højreklik på akkorden i takt 1 og vælg Akkordindstillinger. I dialogen Akkordmuligheder vælger du "kun pause" i rullemenuen "Pausetyper. De første 3 takter er nu tavse (man behøver ikke vælge 4 takter, det er mest for symmetriens skyld. I takt 4 indtaster du to akkorder, - det er ligegyldigt hvilke. På første takt vælger du igen "kun pause" hvis du vil have en halv takts fill. På den anden akkord vælger du "Kun pause" samt afkrydser "Alle pånær" og så sætter du flueben ved trommer.

Breaks laver du på samme måde ved at vælge en af pausetyperne. Det er faktisk rigtigt smart, at man i visse takter kan fravælge instrumenter samt lave forskellige breaks. Bemærk også at der i samme dialog er mulighed for at lave "skub" (synkoperinger).

2) Gå til funktioner-Præferencer-Indt/Met. I dialogen "Indtælling og metronomemuligheder vælger du i indtællingstype fx b substil fill eller et af de andre mønstre. Husk at afkrydse "1 takt indtælling.

Håber du kan bruge mit svar, ellers skriv igen.

Venlig hilsen
Lindbjerg

Last edited by lindbjerg; 05/31/11 08:22 AM.

Musiker. Har lille musikproduktions virksomhed (nodeskrivning, undervisning, studie, oversættelse af bl.a. BIAB). Hvis du synes Band-in-a-Box er vanskelig at komme i gang med, kan jeg tilbyde undervisning via Skype, - også i Cubase. Se min Facebook profil Lindbjerg Musikproduktion