Hej Egeris

Der er givet andre der kan give dig bedre vejledning end jeg, men her er lidt Info. Først vil jeg sige, at biab er ikke det bedste software (DAW) at optage vokal på. Der er netop de udfordringer du nævner. En såkaldt DAW er et redigeringssoftware der er designet til at optage vokal og instrumenter og derefter færdiggøre optagelserne til udgivelse f.eks på en CD. Cubase er netop sådan et software! Mange har både biab og f.eks Cubase (eller en anden DAW). Det man kan gøre er at overføre Real Tracks eller midispor fra biab til Cubase og her kan man lægge sin vokal på.
At optage vokal er nok det mest udfordrende i processen, og det er der skrevet tykke bøger om, men søg på internettet, der kan du finde mange gode råd og vejledninger.
En Equalizer er en enhed hvor du kan fremhæve eller reducere nogle frekvenser i dit lydbillede. Normalt vil du optage din vokal helt uden brug af effekter, idet effekter kan lægges på bagefter. Det er normalt at fjerne dybe frekvenser i en vokaloptagelse, idet de vil opfattes som uønskede brummelyde, men som sagt det er en hel videnskab i sig selv.
Det man kan gøre ved vokaloptagelse er, at tilføre nogle få effekter som sangeren kan høre, men uden at de bliver ikke optaget (monitorering, det kan biab ikke klare, men Cubase kan vil jeg mene). Man kan med fordel lægge tre effekter på nemlig EQ, compressor og lidt rumklang, det vil de fleste vokalister opfatte som en hjælp under indspilningen.

Håber det hjælper

Jan

JROM