Kære Lennie
Allerførst; velkommen i forummet, som du forhåbentligt får megen glæde af.

Jeg vil prøve at opridse nogle mulige scenarier for, hvordan du kan spille ude med din guitar og en iPad og evt. andre muligheder.

For det første er der sket rigtig meget med BIAB siden version 10. Der er rigtig mange RealTracks og RealDrums, - nok til at dække enhver stilart. Desuden kan du nu bruge VST synths og instrumenter på hvert spor, desuden er der kommet en mixer. Jeg ville nok opgradere til den nyeste version, hvis jeg var dig. Den dårlige nyhed er så at din dyrt indkøbte SonicCell er ganske overflødig.

Du skriver i overskriften, at du vil starte et hjemmestudie. Og hvad skal man så bruge?. Jeg kender ikke dit budget, men jeg regner med, at du vil have god proff. kvalitet.

Hjertet i ethvert studie en den såkaldte DAW, altså det program du indspiller og redigerer i. Her er der mange muligheder. Jeg bruger selv Cubase 6.5 som er et topprogram, men også meget dyrt. Hvis jeg skulle starte forfra i dag ville jeg nok vælge Logic (kun Mac), da det er (mindst) ligeså godt og er blevet billigt. Andre muligheder er ProTools og endelig et program, som er næsten gratis nemlig Reaper, som har alle de funktioner, man kan forvente at en moderne sequenser. Der findes andre, som også er gode.

Dernæst skal du have et audiomodul. Det indbyggede lydkort i PC'er og Mac'er er altså ikke gode nok til at lave en ordentlig lyd. Audiomoduler findes i mange prisklasser, men mange (heriblandt mig selv) sværger til TC's produkter (TC Twin, eller TC Konnekt 24). TC lydkortet har indbygget rumklang EQ og kompressor. Du kan således indsætte din mikrofon og/eller guitar direkte i audiomodulet og bruge det live sammen med computer eller iPad (hvis du har en Alesis I/O).

Et par gode højtalere er en stor fordel, men hvis man ikke i første omgang har råd, kan man klare sig med et par gode høretelefoner. Og så skal du selvfølgeligt have en PC eller en Mac (til hjemmestudiet).

Jeg har antydet et scenarie. Hvis vi forudsætter du vil have et setup som næsten ingenting fylder og som du kan gå igang med med det samme, kan du vælge følgende: iPad, Alesis I/O, TC Twin samt en opdateret udgave af Band-in-a-Box. Gør følgende: Lav og mix din sang i BIAB, send den til din iPod. Guitaren sætter du i iPod sammen med noget guitarsoftware (der findes forskelligt), mikrofonen sætter du direkte i mixeren eller evt iPad.

En anden mulighed er at mixe færdige lydfiler i dit hjemmestudie og afspille dem med iPad'en.

Du spørger til sidst, hvordan man skal omdanne Midi til Wav. Det gøres lettest med indbyggede synths, men kan med nogen besvær lade sig gøre med din Sonic Cell. Jeg ville ikke gøre det direkte i BIAB, men bruge min DAW.

Jeg kunne skrive meget mere, men afventer at du måske har flere spørgsmål, hvor du fortæller lidt mere om dit hjemmestudie.

Håber ovenstående har været til hjælp, - ellers, spørg bare løs.

Venlig hilsen
Lindbjerg

Musiker. Har lille musikproduktions virksomhed (nodeskrivning, undervisning, studie, oversættelse af bl.a. BIAB). Hvis du synes Band-in-a-Box er vanskelig at komme i gang med, kan jeg tilbyde undervisning via Skype, - også i Cubase. Se min Facebook profil Lindbjerg Musikproduktion