En bruger har skrevet følgende brev til mig. Jeg bringer det her, så alle kan få glæde af svaret.

Hej xx

Jeg vil høre om du kan hjælpe mig med et problem i Band in a box 12 - Pro version som har kørt upåklageligt i flere år.
Det er ikke sikkert du kan, for det er tem'li mystisk, men, her jeg vil blive meget taknemmelig hvis du kan knække nøden!

Det handler om transponering:
Når jeg taster en akkord ind fx C, så skriver den ganske rigtigt C i den lille boks ude til venstre, men i arrangementet skriver den D (!??)
Jeg har sørget for, at på forhånd at sætte sangen i boksen til højre (tonalitet) på, at arrangementet skal foregå i C toneart.
Taster jeg D skriver programmet E, e.t.c. - så B.B. transponerer automatisk hele tiden 1 hel tone op!
Meget frustrerende - også når man skal afspille sangen. Ved du hvad der er galt?
Obs: Jeg har prøvet at genindstallere B.B. men uden held

Der er ikke noget galt! Band-in-a-Box kan hjælpe folk med transponerende instrumenter som sax, trompet etc, så de kan spille noderne som de står uden at skulle transponere i hovedet. Du har sikkert kommet til at "pille" ved en knap. Gør sådan:
Tryk føst på den lille 8. dels node (hvis du er i akkordarket) for at komme til nodesystemet. Helt til venstre over noderne trykker du Mul. (muligeder), som åbner dialogen Nodesystem muligheder. Under Transponeringsvalg -Transponering står der sikkert "2". . Skriv 0 og problemet er løst. Hvis ikke skriv igen.Se evt illustration. For at se billeder, skal man være logget ind.

VH
Lindbjerg

Attached Files (Click to download or enlarge) (Only available when you are logged in)
transponer.jpg (136.4 KB, 21 downloads)
Last edited by lindbjerg; 07/28/13 04:46 AM.

Musiker. Har lille musikproduktions virksomhed (nodeskrivning, undervisning, studie, oversættelse af bl.a. BIAB). Hvis du synes Band-in-a-Box er vanskelig at komme i gang med, kan jeg tilbyde undervisning via Skype, - også i Cubase. Se min Facebook profil Lindbjerg Musikproduktion