Der er er mange, som er forvirrede omkring termerne lydkort -lydmodul -audiomodul. Hvad er hvad, og hvad skal jeg bruge?

Allerførst. Computernes indbyggede lydkort er ikke velegnede til at lave musik med!

Et lydkort består af to dele: 1) En del som konverterer det analoge signal til digital (når man optager) og fra digital til analog (når man afspiller). 2) En synthesizer del som afspiller MIDI lyde. Denne del er ofte af meget ringe kvalitet i de indbyggede lydkort og får mange til at sige at "Band-in-a-Box lyder ikke ret godt", men kvaliteten af MIDI lydene afgøres af synth-delen.

Et lydmodul er en synth med eller uden tangenter.

Et audiomodul udretter det samme som beskrevet under lydkort del 1. Altså digitaliserer lyden ved optagelse og konverterer tilbage til analog ved afspilning. Det afgørende for lyden er konverternes kvalitet og audiomodulets drivere. Man skal altid anvende ASIO drivere (ASIO er opfundet af Steinberg, men bruges af alle kvalitets audiomoduler. ASIO drivere giver en meget lavere latency (forsinkelse) end MME drivere. Man skal helst have en forsinkelse på under 10 Ms.

Lydmoduler bruges ikke så ofte mere, da man ofte får en meget bedre lyd med en software synth. Hvis man har en synthesizer (General MIDI) med lyde, som man er glade for kan man selvfølgelig bruge den.

Med Band-in-a-Box medfølger en soft-synth, som hedder Coyote. Den lyder udmærket, - ikke fremragende, men som et lidt ældre lydmodul. Desuden får man en del lyde (Hi Q MIDI synt instrument) fra top softsynthen Sampletank. (Dette gælder kun for de nyeste versioner af BIAB).

Således tilkobler man MIDI outputtet til Coyote:
Tryk Funkt. -MIDI driver opsætning. Nu åbnes dialogen MIDI driver opsætning. Afkryds "Brug VSTi/DXi synth indstillinger (CoyoteWT". Tryk på ikonet VSTi på forsiden og tjek at Coyote er indlæst i den første revne. Hvis ikke kan man klikke i den nederste revne og vælge "Tilføj VST plugin".

Vil man bruge de meget vellydende HiQ instruments skal man højreklikke på en af instrumentknapperne (de runde øverst til venstre på hovedskærmen)og vælge "Vælg Hi-Q MIDI syntinstrument. Nu åbnes en dialog hvor man kan vælge mellem et begrænset antal instrumenter. Brug disse lyde hvis du spiller MIDI stilarter eller stilarter med MIDI spor.

Dette var en lang og teknisk forklaring, men jeg håber den kan hjælpe med at gøre forvirringen mindre. Hvis der er uklare punkter! Skriv i forummet og der skal nok komme svar.

Venlig hilsen
Lindbjerg

Musiker. Har lille musikproduktions virksomhed (nodeskrivning, undervisning, studie, oversættelse af bl.a. BIAB). Hvis du synes Band-in-a-Box er vanskelig at komme i gang med, kan jeg tilbyde undervisning via Skype, - også i Cubase. Se min Facebook profil Lindbjerg Musikproduktion